"I speak of legend, I speak of my ancestor, I speak of the restless present, and of the final struggle in future." --- Abu Zafar Obaidullah
Mar 3, 2020
জীবনের গল্প
নিম্নের গল্পগুলি (গল্প মনে হলেও সত্যি) অামাদের চারপাশের মানুষ ও জীবন সম্পর্কে কতিপয় ভ্রান্ত ধারণা দূর করতে সাহায্য করবে।
টাইলসের ভেজা ফ্লোরে পা পিছলে পড়ে অার একটু হলেই অামার মাথা ফাটতে যাচ্ছিল, ঠিক তার অাগ মূহুর্তে হুইলচেয়ারে বসা ছেলেটি অামাকে ধরে ফেলে। সে বলল, "বিশ্বাস করুন অার নাই করুন, বিগত ৩ বছর অাগে ঠিক এভাবেই অামার পিঠে মারাত্নক অাঘাত পেয়েছিলাম।"
অামার বাবা বলেছিলেন, "যাও, যা করতে চাও, তার জন্য চেষ্টা চালিয়ে যাও। একটি সফল প্রোডাক্ট তৈরির জন্য তোমাকে পেশাদার হওয়ার প্রয়োজন নেই। অানাড়ি লোকেরাই গুগল ও অ্যাপল প্রতিষ্ঠা করেছে। পেশাদার লোকেরা বানিয়েছিল টাইটানিক।"
অামি অামার গুরুকে--৭০'র দশকের অত্যন্ত সফল একজন ব্যবসায়ী--জিজ্ঞেস করলাম জীবনে সফল হওয়ার জন্য তার সেরা ৩টি টিপস কী। ঈষৎ হেসে তিনি উত্তর দিলেন, "এমন কিছু পড়ো যা কেউ পড়ছে না, এমন কিছু ভাবো যা কেউ ভাবছে না, এবং এমন কিছু করো যা কেউ করছে না।"
মনোবিজ্ঞান ক্লাসের একটি রিসার্চ পেপারের অংশ হিসেবে অামি অামার ঠাকুরমার সাক্ষাৎকার নিলাম। তাকে জিজ্ঞেস করলাম তার ভাষায় জীবনের সাফল্য কী। তিনি বললেন, "যখন তুমি জীবনে পিছন ফিরে তাকাবে ও দেখবে তোমার স্মৃতিগুলো তোমার মুখে হাসি ফুটিয়ে তুলছে, সেটাই হলো সাফল্য।"
অামি একজন জন্মান্ধ। যখন অামার বয়স অাট, তখন অামার বেসবল খেলার ইচ্ছে হয়। বাবাকে জিজ্ঞেস করলাম, "বাবা, অামি কি বেসবল খেলতে পারি?" বাবা বললেন, "যদি তুমি চেষ্টা করো তবেই না তুমি তা জানতে পারবে।" যখন অামি বয়:প্রাপ্ত হলাম, তখন বাবাকে জিজ্ঞেস করলাম, "বাবা, অামি কি শল্যচিকিৎসক (সার্জন) হতে পারবো?" তিনি বললেন, "বাছা, যদি তুমি চেষ্টা করো তবেই না তুমি তা জানতে পারবে।" অাজ অামি একজন সার্জন হয়েছি, কারণ অামি চেষ্টা করেছি।
ফায়ার সার্ভিস স্টেশনে ৭২ ঘন্টা ডিউটি শেষে অামি যখন এক মুদী দোকানে, একজন মহিলা দৌঁড়ে এসে অামাকে জড়িয়ে ধরলো। অামি একটু হকচকিয়ে গেলাম, সে বুঝতে পারলো যে অামি তাকে ঠিক চিনতে পারি নি। চোখে অানন্দমিশ্রিত অশ্রু নিয়ে ও কৃতজ্ঞতাপূর্ণ হাসি দিয়ে সে বলল, "২০০১ সালের ১১ সেপ্টেম্বর অাপনি অামাকে ওয়ার্ল্ড ট্রেড সেন্টারের ধবংসস্তুপ থেকে বের করে এনেছিলেন।"
অামার প্রিয় কুকুরটি গাড়ি চাপা পড়ে মারা যায়। রাস্তার পাশে বসে অামি তাকে জড়িয়ে ধরে কাঁদছিলাম। মৃত্যুর অাগ মূহুর্তে সে অামার মুখমন্ডলের অশ্রু সে চেটে মুছে দিয়ে যায়।
অামার বাবা, তিন ভাই ও দুই বোন হাসপাতালে মায়ের শয্যার পাশে দাঁড়িয়ে ছিলাম, অার মা তার শেষ কথাগুলো বলে মৃত্যুর কোলে ঢলে পড়ে। মা বলেছিলেন, "নিজেকে অামার পরম ভালোবাসাময় মনে হচ্ছে। অামরা এমনভাবে প্রায়ই যদি একত্রে থাকতে পারতাম।"
হাসপাতালের ছোট বিছানায় বাবা মারা যাওয়ার কিছুক্ষণ পূর্বে অামি বাবার কপালে চুম্বন করি। বাবা মারা যাবার ৫ সেকেন্ড পর অামি উপলব্ধি করলাম বড় হওয়ার পর থেকে অাজ অবধি বাবাকে কোনদিন অার চুমু দিই নি।
খুব মিষ্টি স্বরে অামার ৮ বছর বয়সী মেয়ে অামাকে রিসাইক্লিং করা শুরু করতে বললো। অামি অবাক হয়ে জিজ্ঞেস করলাম, "কেন?" সে উত্তরে বললো, "যাতে করে তুমি অামাকে পৃথিবীটাকে রক্ষা করতে সাহায্য করতে পারো।" অামি অারো অবাক হয়ে প্রশ্ন করলাম, "কেন তুমি পৃথিবীকে রক্ষা করতে চাও?" সে বলল, "কারণ অামি অামার সবকিছু তো সেখানেই রাখি।"
অামি দেখলাম ২৭ বছর বয়সী একজন স্তন ক্যান্সারের রোগী তার দুই বছর বয়সী মেয়ের তামাশা দেখে পাগলের মতো হাসছিলো। সে মূহুর্তে অামার উপলদ্ধি হলো যে অামার জীবন নিয়ে নানা অনুযোগ ও অভিযোগ করা অামার বন্ধ করতে হবে এবং জীবনকে অাবার নতুনভাবে উদযাপন করা শিখতে হবে।
ভাঙ্গা পা নিয়ে ক্রাচে ভর দিয়ে অামার ব্যাগ ও বই সামলাতে অামার খুব কষ্ট হচ্ছিল। তা দেখে হুইলচেয়ারে অাসীন ছেলেটির মায়া হলো এবং সে অামাকে গোটা ক্যাম্পাস, এমনকি অামার ক্লাসরুম পর্যন্ত পৌঁছতে সাহায্য করলো। বিদায়ের সময় বললো, "অাশা করি এখন তোমার ভালো লাগছে।"
কেনিয়া ভ্রমণকালে জিম্বাবুয়ের এক শরণার্থীর সাথে অামার দেখা হয়। সে জানাল ৩ দিন যাবৎ সে অভুক্ত এবং তাকে দেখতেও চরম শুকনো ও অস্বাস্থ্যকর লাগছিলো। অামার বন্ধু তাকে একটি স্যান্ডউইচ দিলো যেটা সে নিজে খাচ্ছিলো। লোকটির প্রথম কথাটি ছিলো, "অামরা এটা শেয়ার করে খেতে পারি।"
মূল: সংগৃহীত
অনুবাদ: রক
Jan 11, 2020
A Wonderful Gift and An Extraordinary Life
Friends (Left-Right): Tony Wilson D'Costa, Philip Tushar Gomes and Rock Ronald Rozario on Holy Cassock Day at Holy Spirit National Major Seminary in Banani, Dhaka on 11 April, 2015. |
“If
your friendship lasts longer than 7 years, you are no longer just friends. You
are family”—is one of the most memorable friendship quotes. It has been more
than ten years I have met and been in a friendly relationship with Philip
Tushar Gomes, a wonderful man who decided to give up all worldly pleasures for
love of God and God’s people for the rest of his life. He could have a life of
his own and enjoy all the comforts that today’s extremely globalized, materialistic
and consumerist modern world can offer. But by embracing ‘eternal priesthood’
Philip has made an extraordinary choice—to live a life in the service of God
and His people.
More
than a decade ago, I met a bunch of energetic, dedicated and witty youth
activists when I joined Episcopal Commission for Youth as a member of the
Executive Committee including Philip Tushar Gomes, Tony Wilson D’Costa and Lawrence
Dipankar Gomes from Dhaka, Manik D’Costa and Clifton Gomes from Chittagong, Sony
Ratna from Khulna and Pius Nanuar from Sylhet. From 1999-2007, I was a priesthood
candidate myself and spent years in three diocesan seminaries in Dhaka. My time
in the youth ministry became worthwhile and a learning experience because of
these friendly people I met and worked with.
Jan 2, 2020
পথ চলতে ফিরে দেখা
গোড়ার কথা
ছোটবেলায় আমি বেশ লাজুক ও নিরীহ স্বভাবের ছিলাম সেটা হোক বাড়িতে, স্কুল বা বন্ধুমহলে। মনে পরে বাবা যদি কোনদিন কারো কাছে পাওনা টাকা ফেরত আনতে পাঠাতেন, তা চাইতে গেলেও আমার লজ্জা লাগতো। ক্লাস ফোরে পড়ার সময় আমাদের পবিত্র যীশু হৃদয় ধর্মপল্লীর (রাঙ্গামাটিয়া) সেবক দলে ভর্তি হই এবং ঐ বছরই কোন একদিন মিশায় সেবক হওয়ার পালা পরে। সেদিন ভয়ের চেয়ে লজ্জাই বেশি পেয়েছিলাম, আর তাই সেবকের কাজে ভুল করে ফেলেছিলাম। সাথে আমাদের বাড়ির এক বড় ভাই ছিল তাই কোন সমস্যা ছাড়াই পার পেয়ে যাই।
পরবর্তী জীবনে এই লাজুক ও নিরীহ ভাবটা কাটিয়ে উঠতে পেরেছি, এবং এর পেছনে বড় অবদান আমার দীর্ঘ নয় বছরের (১৯৯৯-২০০৭) সেমিনারি জীবন। ক্লাস নাইন থেকে বি.এ. চূড়ান্ত বর্ষ পর্যন্ত ঢাকার তিনটি ধর্মপ্রদেশীয় সেমিনারিতে নানা অঞ্চলের সহপাঠী, বড় ও ছোট ভাইদের সঙ্গে কাটিয়েছি। দেশের বিভিন্ন অঞ্চল ও জেলার নানা মানুষের সাথে পরিচয় হয়েছে—বাঙ্গালি ও আদিবাসী। একাদিক্রমে বাংলাদেশের বাকি সাত ধর্মপ্রদেশের সাথে যোগসূত্র স্থাপনে আমার সেমিনারি জীবন একটি চাবিকাঠি হিসেবে কাজ করেছে।
তবে, এ সত্ত্বেও, উত্তরবঙ্গ তথা রাজশাহী অঞ্চলে আমার ভাল কোন সংযোগ হয়নি। এর প্রধান কারণ সেমিনারি জীবনে আমাদের ব্যাচে এই এলাকার কোন সহপাঠী ছিল না। অন্যান্য ব্যাচে বেশ কয়েকজন বড় ও ছোট ভাই ছিল, বাঙ্গালি ও আদিবাসী। বাঙ্গালি যারা তাদের মুখের ভাষা ছিল হুবুহু আমাদের ভাওয়াল অঞ্চলের চলিত কথ্য ভাষা। তাদের কথা শুনে প্রথমে অবাক হয়েছিলাম, যদিও জানতাম ঐ অঞ্চলের তিনটি বড় ধর্মপল্লীর (মথুরাপুর, বোর্ণী ও বনপাড়া) প্রায় সব বাঙ্গালি খ্রিস্টানই আমাদের ভাওয়াল অঞ্চলের অভিবাসী ও তাদের বংশধর। আমার বাবার দুই মামা ও এক মাসি যথাক্রমে পাবনার চাটমোহর ও নাটোরের শ্রীখণ্ডীতে কয়েক দশক পূর্ব থেকে বসবাস করে আসছেন। ছোটবেলায় দেখতাম বাবার মামাতো ও মাসতুতো ভাই-বোনেরা আমাদের বাড়িতে বেড়াতে আসতেন। তবে সময়ের পরিক্রমায় যাতায়াত এবং সম্পর্ক উভয়েই ভাঁটা পড়ে যায়।
Tradition, spirituality and joy: Christmas carols in Bangladesh
A group of Catholics perform Borodiner Kirtan (Christmas carols) in Dhaka on Dec. 16. (Photo: Stephan Uttom/ucanews) |
Hiron
Patrick Gomes is a bit upset that his team lost its crown at a recent Borodiner Kirtan (Christmas
Carol) contest in Bangladesh's capital Dhaka.
Gomes'
team was among 17 Kirtan
Dals (Carol Groups) from around the country that participated
on Dec. 16 in a competition organized by the Christian Cooperative Credit Union
Ltd (CCCUL), the country's largest cooperative bank.
It was the third version of the contest
hosted by the CCCUL, coming just days before most Christians in the city head
back to their villages to spend Christmas with family and friends.
Gomes and his team were champions last
year but this year had to settle for fourth.
"We practiced for more than a week
and performed quite well. We are a bit upset, but not heartbroken. In the past
years, I have won many competitions and hope to win more in the future,"
Gomes, 32, a Catholic father of one, told ucanews.
Gomes Gomes has been an ardent kirtan fan
since he was a boy and has sung in numerous carol performances in his home
village of Doripara in Gazipur district, covered by Dhaka Archdiocese, one of
Bangladesh's oldest and largest Catholic settlements.
"For Christians in the country,
carols have special significance during Christmas season in terms of
spirituality and culture," Gomes told ucanews. "I have been involved
with carols since my childhood in the village. Every Christmas we used to form
groups and sing carols at every house in the village."
Gomes, a professional singer, spent a few
years at a diocesan seminary and his time there helped him learn various forms
of traditional carols.
He is now a busy NGO worker and lives
with his family in Dhaka but never misses the chance to take part in Christmas
carols, whether at home or in contests.
"Carol is a soulful expression of
our joy and spirituality during Christmas, our pride and heritage. We are glad
that together we are back to revive and carry on our age-old tradition. I hope
this will continue in the coming days," Gomes added.
A
Christmas special
Kirtan is a widely popular tradition
among Bengali Christians in Bhawal as well in other parts of the country and
also among ethnic indigenous Catholics in the north and northeast of
Bangladesh.
A dispassionate farewell to a solemn year in Bangladesh
Bangladesh's Prime Minister Sheikh Hasina and her party, the Awami League, have become intolerant of criticism since winning their third straight election in 2018. (Photo by Prakash Singh/AFP) |
Every time users log into Facebook they are prompted to post “what’s on your mind” or “what have you been up to.”
The illusion of human rights in South Asia
Only hours after police in the southern
Indian city of Hyderabad killed in "an encounter" all four men
accused of the rape and murder of a veterinarian, many people in the country
exploded in wild cheers.
Men and women chanted cheerful slogans
and came rushing to congratulate police, flooded them with flower petals and
distributed sweets. Some even set off firecrackers in great delight.
"This is what these filthy animals
deserved and the police have done a great job," some chanted as people
from all walks of life, including politicians and film stars, hailed the police
as heroes.
The police had assuaged public anger over
a case that provoked street protests after the brutal rape and murder on Nov.
27.
Only a few people including rights
activists questioned how the extrajudicial killing of the accused on Dec. 6 was
permitted in a country famed as "the world's largest democracy."
Ranjana Kumari, director of the Center
for Social Research, a social advocacy group, termed the police action an
"utter violation" of human rights and "a total failure" of
the criminal justice system, warning that India was moving toward a vigilante
justice system.
There is little doubt that the accused
men committed the most serious crime, but in the 21st century we cannot rely on
stray bullets to deliver quick justice. This is nothing but committing one
crime to obliterate another one.
The Hyderabad
case represents a common feature of human rights violations in many countries
in today's world, including those in South Asia.
Dec 13, 2019
Forgotten and invisible: modern-day slaves
In today’s modern world overshadowed by extravagant globalization, materialism and consumerism, it is very common for people to forget about people who are less fortunate.
These people with relative fortune and comfort might get a jolt if asked what they think about slavery and slaves. In most cases, the answer is likely to be simple: slavery was abolished in the 19th century.
The British parliament passed its Slavery Abolition Act in 1833 and the US government made the 13th amendment to the constitution in 1865, marking the official abolition of slavery.
However, slavery didn’t end with its abolition 154 years ago. It has just changed forms and continues to plague millions of people in the world today.
The International Day for the Abolition of Slavery on Dec. 2 passed almost unnoticed in much of the globe as if our world today has almost pulled itself out of the curse of slavery.
The reality is that about 40 million people are trapped in various forms of modern-day slavery and one in every four victims are children, according to the United Nations.
The reality is that about 40 million people are trapped in various forms of modern-day slavery and one in every four victims are children, according to the United Nations.
No light in the darkness for Aung San Suu Kyi
Myanmar and its civilian leader Aung San Suu Kyi are in hot water again over the country's mistreatment of minorities, specifically the persecution of Rohingya Muslims in Rakhine state.
In recent weeks, three international
lawsuits have been filed against Myanmar over brutal atrocities in 2016 and
2017.
On Nov. 11, The Gambia filed a 46-page
application at the International Court of Justice (ICJ) accusing Myanmar of
violating the 1948 Genocide Convention by committing crimes against humanity
against Rohingya.
Three days later, Suu Kyi was named among
several state officials in a lawsuit in Argentina by Rohingya and South
American human rights organizations for serious crimes including genocide
against the minority community.
The same day, judges of the International
Criminal Court (ICC) authorized a full investigation into allegations of
persecution and crimes against humanity that forced more than 700,000 Rohingya
to flee to Bangladesh from Rakhine.
Bangladeshi Catholics caught up in ugly land disputes
Bangladesh is a small country packed with 160 million people, so land disputes are common and it is often the poor who suffer most. (Photo: Rock Ronald Rozario/ucanews) |
Residents in a southern Bangladesh village were
shocked to hear that a violent clash erupted recently between two Catholic
families.
The mob violence was the culmination of a bitter
dispute lasting more than two years over ownership of a small plot of land.
South Haldibunia village is near the country's
second largest port — Mongla in Bagerhat district — and also close to the
Sundarbans mangrove forest, an area covered by St. Paul's Church in Mongla
under Khulna Diocese.
The sense of shock was understandable, happening in
a village where people of various faiths — Catholic Christians, Hindus and
Muslims — have been living peacefully together for decades.
South Asia: a region of rising intolerance
“When a fire engulfs the city, even the temple cannot escape.” That is an old proverb but it still resonates strongly in a world today that is overshadowed by increasing intolerance and extremism.
50 Years of Truth, Love and Dialogue
A dance troupe kicks off Radio Veritas Asia’s 50thanniversary celebrations at the Catholic Bishops’ Conference of Bangladesh (CBCB) center in Dhaka on Nov. 1 (Photo by Stephan Uttom/ucanews) |
In 1983, 10-year-old Ashik Iqbal was given a small radio and
a list of stations to listen to by his elder brother to overcome times of
boredom in their village in Bangladesh's northern Rajshahi district.
One
of the stations was the Bengali Service of Radio Veritas Asia (RVA).
Iqbal,
a Muslim, found the RVA programs very interesting, and became a regular
listener of the Philippines-based Catholic shortwave radio service.
"RVA
programs can attract and hold a listener's attention for ages. It is a voice of
people like me. There are various religiously-affiliated media but the RVA is
different. It is Christian but doesn't limited itself within religious
boundaries," Iqbal, now 47, told ucanews.
RVA
first went on air in 1969, while the Bengali Service stated in 1980.
Dec 8, 2019
Bangladesh fails to control hidden radicalism
An unusual but most welcome calm prevailed at Borhanuddin in Bhola district of southern Bangladesh on Oct. 20.
Tensions had run high in the area
over two days, involving the Muslim majority but also a handful of Hindus, over
a Facebook messenger post that defamed Islam and the Prophet Muhammad.
A radical Islamic group, Touhidi
Janata (Movement for Islamic Uprising), vowed to avenge the "hurtful
religious sentiments" and declared a mass protest gathering on Oct. 20.
Biplob Chandra Shuvo, a Hindu man,
was in the eye of the storm for allegedly spreading the messages. He told
police on Oct. 19 that his account had been hacked and two Muslims were quickly
arrested for the crime, allegedly carried out for the purpose of extortion.
Police engaged with Muslim clerics to
assure them that action was being taken and asked them to cancel the impending
gathering to avoid likely violence.
The clerics agreed but failed to stop
Muslims from joining the protesters, who soon became a violent mob chanting
Islamic slogans and demanding the death penalty for the Hindu man.
They vandalized Hindu temples and
Hindu people's homes before attacking police with bamboo and bricks. Officers
fired back — four rioters were killed and more than 100 people, including
police, were injured.
News of the deaths infuriated Islamic
hardliners. In Chittagong, clerics and students from the Hathazari Mosque and
madrasa organized another march and attacked the local police station.
The escalating tension was only
defused after Prime Minister Sheikh Hasina warned of "stern action"
against anyone attempting to create "anarchy" over the situation.
Three men, including the Hindu,
remained in police custody a week later, while police arrested hundreds of
unnamed rioters in connection with the violence.
Oct 31, 2019
Poverty: The road not taken
Across the globe today, it is common for men to spend their days and nights worrying if they will have enough money to take care of their families and see their children educated.
The anxiety is well founded when we have a look at the global scenario of wealth and poverty as the world today marks International Day for the Eradication of Poverty.
'Cursed' mental patients face misery in Bangladesh
Many mental patients in Bangladesh face social stigma, negligence and mistreatment. (Photo by Dan Meyers/unsplash.com)
|
Ershad leaves bitter Bangladesh legacy
Hussein Muhammad Ershad, former military ruler and president of Bangladesh (Photo: Stephan Uttom/ucanews) |
“Hating someone makes him important, forgiving someone makes him obsolete,” is a saying that appeared ironic in Bangladesh when Hussein Muhammad Ershad died on July 14 at the age of 89.
A guiding light for Bangladesh's marginalized communities
Sister Salome Nanuar, CSC (Photo: Rock Ronald Rozario) |
As a child Salome Nanuar assumed she would end up becoming a poor and marginalized tea estate worker like her parents.
Aug 9, 2019
বিশ্ব আদিবাসী দিবস, ৯ আগস্ট ২০১৯
Mar 21, 2019
Repatriation of the Rohingya: Real deal or mind game?
Rohingya Muslims enter Shahporir Dwip Island in Bangladesh after crossing the Naf River on Sept. 13, 2017 to escape a military crackdown in Myanmar's Rakhine State. The Rohingya issue remains a thorny political and diplomatic problem between the neighboring countries. (Photo by Stephan Uttom/ucanews.com) |
Yet the deal failed to defuse the mounting international criticism of Myanmar's handling of the crisis. It did not include third party oversight and, importantly, lacked any input from those at the center of the crisis — the Rohingya.
Mar 20, 2019
Missionaries, martyrs and 500 years of faith in Bangladesh
For centuries the port of Chittagong, washed by the waters of the Karnaphuli River, has fascinated and attracted travellers, traders, kings, warriors, and preachers of various religions.
By the middle of the 17th century, Catholics in Chittagong and neighboring areas stood at around 29,000.
Subscribe to:
Posts (Atom)
দক্ষিণ এশিয়ায় ভোটের রাজনীতি এবং খ্রিস্টান সম্প্রদায়
Bangladeshi Christians who account for less than half percent of some 165 million inhabitants in the country pray during an Easter Mass in D...
-
Photo: AFP ১৯৭১ সালের ১৬ই ডিসেম্বর বাংলার ইতিহাসের এক অবিস্মরণীয় দিন। নয় মাসের রক্তক্ষয়ী মুক্তিযুদ্ধ শেষে লাখো শহীদের রক্ত, লাখো মা-বোনের সম...
-
Bangladeshi Christians who account for less than half percent of some 165 million inhabitants in the country pray during an Easter Mass in D...
-
সদ্য প্রয়াত আর্চবিশপ মজেস মন্টু কস্তা, সিএসসি মহোদয়ের সাথে আমার প্রথম পরিচয় ১৯৯৬ খ্রিস্টাব্দে, জাতীয় ক্যাথলিক পত্রিকা সাপ্...